vrijdag 4 oktober 2013

Ah nee he?!

‘Mensen, ik begin met een huishoudelijke mededeling’, zegt de docent tegen de volle collegezaal. ‘De gastdocent die gepland stond, het laatste uur van dit college, heeft zojuist gebeld. Hij is door omstandigheden vertraagd, maar komt nog wel. Om die reden zal dit college drie kwartier langer duren dan gepland’.  Open kijkt onze docent de zaal in. Gemor, gemorrel, gegrom. Een aantal reacties, geïrriteerd, maar ook studenten die vragen naar de afstemming met vervolglessen die dag. Ik heb hem al helemaal zitten, pfff… tjonge, wat een waardeloze toestand toch weer. Ik denk dat ik vlak voor de komst van de gastdocent eruit piep, hoe boeiend ook. Bah!
‘Wat doet dit met je?’, vraagt de docent. Tjonge, nog empathisch doen ook, denk ik cynisch.

‘Welkom bij het college ‘Change Management’. Dít is wat verandering met je kan doen’, zegt hij met een grote lach op zijn gezicht. ‘De lezing is gewoon op de geplande tijd, maak je maar niet druk, maar bedenk even wat deze ongevraagde verandering met je deed’.

Baf… die komt binnen. Ontspannen gelach golft door de volle collegezaal. De toon is gezet. De boodschap is aangekomen. Dank, beste docent.

© Wilma van Esch

1 opmerking: