zondag 8 september 2013

Mopper en Zuur

Onlangs was ik bij een zeer inspirerende studiemiddag waarop bijzondere projecten uit de regio werden gepresenteerd. De opkomst was goed, de presentaties boeiend en prikkelend. Inspirerende verhalen van mensen met lef, mensen die verbinding hebben gezocht met verschillende partijen en met elkaar fantastische dingen hebben neergezet.  Mensen die trots mogen zijn op de beweging die zij teweeg hebben gebracht.  Natuurlijk was er ook ruimte voor reacties uit de zaal. Ik ben niet zo’n zaalreageerder. Ik geef liever heel hard applaus en hul me dan in stilzwijgen. 

Het begint een beetje een patroon te worden. Ze zijn écht overal. Zure Mopperkonten. Die graag hardop en nadrukkelijk willen vertellen dat dat bij hen toch echt niet zo gemakkelijk gaat. Die vragen of het werkelijk nodig was om zoveel subsidie te spenderen of dat het terecht is dat dit project zoveel gekost heeft. Die aangeven dat zij zeker ook iets Heel Belangrijks doen en hun opmerking inleiden met een veel te lang CV.
Pfff… ik ben ze een beetje zat, die afdeling Mopper en Zuur. Ik vraag me af wat ze doen op zo’n conferenties, waarom ze komen en wat ze ervan leren. 

Natuurlijk, we hoeven niet met zijn allen kritiekloos halleluja te roepen of idolaat te zijn van de dapperen op het podium. Maar ik zou de afdeling Mopper en Zuur willen vragen: Denk eens na over één échte vraag. Ben gewoon eens benieuwd! En als er niets dan gal komt, ga gedurende het vragenrondje gewoon even iets voor jezelf doen. Kijk in je agenda of je nog meer belangrijke conferenties te bezoeken hebt of zo.

Ik verdraai wel altijd een beetje mijn nek om goed te kunnen zien hoe Mopper of Zuur er dit keer uitzien. Gek genoeg nooit echt heel leuk. En als we dan met z’n allen bij de naborrel staan, dan loop ik er even vlak langs en bekijk ze van heel dichtbij: Altijd druk in gesprek, of is het een monoloog? Brrr...
 
©Wilma van Esch

 

 

3 opmerkingen:

  1. Dag Wilma,
    de kunst is om niet mopperig en zuur te zeggen: "Zucht! Ik ken ze ook!" :-)
    De kunst is ook om op deze mensen dusdanig positief en respectvol te reageren waardoor ze zich gezien en gehoord weten. Lukt het ook nog om ze met een luchtige opmerking stof tot nadenken te geven, dan is iedereen tevreden. En loopt iedereen met een smile na te borrelen.
    Smile,
    Ella
    www.bureau-uil.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De afdeling Mopper & Zuur is altijd en vooral (let op: dit is een kernkwaliteit!) consequent vertegenwoordigd tijdens zo ongeveer 99 van de 100 bijeenkomsten, vergaderingen, conferenties en (jawel!) borrels & feestjes.
    De afdeling is er volgens mij oprecht van overtuigd dat hun manier van vragen stellen een kritische houding weerspiegelt. Bewonderenswaardig vind ik dat altijd. Ik draai ook mijn nek in de meest vreemde kronkels om ze te kunnen zien en beluisteren. En ik vind het eerlijk gezegd ook wel een presentje om ze erbij te hebben. Wanneer ze er zijn geniet ik met volle teugen van ze. Want na afloop weet ik nóg beter waarom ik doe wat ik doe. Vanuit mezelf, vol energie en vol passie. En ook hoe ik het zelf anders wil doen. Het biedt perspectief, van hen leer ik al vooraf rekening te houden met dat soort 'mopper&zuur-tegengasmomenten' ;-) Baie Danki afdeling Mopper & Zuur! Het kan anders! Beter nog, dat doen we ook! En baide danki Wilma, voor je mooie Blog!

    BeantwoordenVerwijderen